Noorwegen Portaal

NoorwegenNoorwegen home
NoorwegenForum
NoorwegenNoorwegen foto's
NoorwegenOnroerend goed

actualiteitActualiteit
bergenBergen
diverseDiverse
emigrerenEmigreren
forumForum
gelinktGelinkt
grappigGrappig
keikoKeiko
mediaMedia
osloOslo
reiservaringenReiservaringen
reizenReizen
spitsbergenSpitsbergen
strekenStreken
studerenStuderen
taalTaal
verenigingenVerenigingen
webcamsWebcams
weblinksWeblinks
winkelsWinkels

NoorwegenLink aanmelden
NoorwegenContact
NoorwegenOnder beoordeling

Vaak gezocht:
Noorwegenalgemeen
Noorwegenbelgië
Noorwegenfietsen
Noorwegeninvesteren
Noorwegenjotunheimen
NoorwegenNorwegian Redwood

Terug naar het forum | Naar beneden | Reageren
Onderwerp: Hurtigruten
Hallo,
wij zijn van plan om dit voorjaar van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen te varen met een boot van de Hurtigruten ..en wie heeft dit ook gedaan ?
en heeft er tips voor kleding ( midden april ) en andere adviesen ..denk aan excursies ..zee ziekte etc ..
Wij hebben een middenklasse boot op het oog de nordlys .
hoe is de bemanning en de gastvrijheid?
we zijn heel benieuwd naar uw ervaringen .
vriendelijke groet Anneliese
Geschreven op 23-11-2004 door Anneliese
Wij hebben de halve reis met de Hurtigruten gemaakt, van Kirkenes naar Bergen en hebben dat een geweldige ervaring gevonden! Wij gingen in september, dus wat voor kleding je in april nodig hebt weten we niet precies, maar neem in ieder geval warme spullen mee, want je staat toch vrij veel buiten aan boord te kijken. Vooral het aanleggen is iedere keer weer een belevenis. Wij zijn niet zulke excursieliefhebbers, dus van de officiële excursies hebben wij alleen “Trondheim” gedaan en dat was best de moeite waard. Verder hebben we het uitstapje in Vardø erg leuk gevonden (de meest noordelijke boom ter wereld!) en ook zijn we in het Hurtigrutemuseum in Stokmarknes geweest. Ook erg leuk! Uiteraard zijn we lid geworden van de “Royal and Ancient Polar Bear Society” in Hammerfest (zie daarvoor ook onze website www.robodan.demon.nl). Het allermooiste vonden we nog het varen in de Trollfjord, ongelooflijk dat zo’n grote boot in z’n smalle fjord past, het passeren van de poolcirkel (verrassing, maar ik zal het niet verklappen) en het zicht op de berg Torghatten met het gat. Nou je ziet, 6 jaar na dato raak ik er nog niet over uitgepraat!

Heel veel plezier toegewenst!
Geschreven op 23-11-2004 door Danyell
Onderwerp: Nogmaals Hurtigruten
Nog even een aanvulling: de bemanning en de purser waren op onze boot heel aardig, je kon je opgeven voor een rondleiding door de stuurhut en wij hebben het zelfs voor elkaar gekregen dat we de machinekamer mochten bekijken!
Geschreven op 23-11-2004 door Danyell
Onderwerp: reactie Hürtigruten
Dank je wel voor je reactie,
En we proberen of we je kunnen evenaren wat het bezichtigen van de machinekamer betreft..Maar hoe ging het was je erg zee ziek .of viel dat wel mee?
Groetjes Annelies
Geschreven op 24-11-2004 door Anneliese
Wij hebben enkele jaren geleden met het M.S. Vesteralen de gehele reis gemaakt: van Bergen naar Kirkenes en weer terug naar Bergen. Prachtige reis, uitstekend eten, zeer correcte en behulpzame bemanningsleden. Gereisd in mei; soms zeer slecht weer en veel mensen zeeziek. Warme kleding is aan te raden. Wat wel opviel is dat de gemiddelde leeftijd van de reizigers 65+ was (wij waren zelf 35 en 37). Dat is geen waarde oordeel doch slechts een constatering. Probeer gebruik te maken van de excursies die worden aangeboden en ga aan wal als het maar even mogelijk is. Veel plezier og ha det bra !
Geschreven op 02-02-2005 door Jan Hollemans
Onderwerp: Hurtigruten ..&...zee ziekte
Wie heeft er ervaring met zee ziekte ?
en wat kan je het beste meenemen tegen
zee ziekte ?
ben nieuwsgierig naar jullie ervaring!!
groetjes Anneliese
Geschreven op 14-02-2005 door Anneliese
Onderwerp: zeeziekte
pilletjes tegen zeeziekte helpen weinig. Er is maar een goede remedie:
zorgen dat je maag constant gevuld is.

Een oude zeerob.
Geschreven op 14-02-2005 door Hendriks
Onderwerp: zeeziek
he ouwe zeerob dit meen je niet serieus hahah ik denk dat je geen hap binnen krijg ...laat staan dat hij blijft zitten !!
die hap dan ..als het link weer wordt
Maar helpt frisselucht of .....?
een ander trukje ?
dit is een reactie van iemand die nog nooit heeft willen varen juist vanwege
zeeziekte angst !!
maar dit reisje moet de bekroning van 40 jaar huwelijksgeluk worden en ons bootje vaart nog vrolijk ...en dat willen we wel zo houden !
Anneliese
Geschreven op 14-02-2005 door Anneliese
van die volle maag is geen grapje.
als er slecht weer op komst was gingen
wij voor dat we uitvoeren, naar de kombuis om o.a. stijve bruinbonensoep
te eten. je moet niet gaan eten als je
je al zeeziek voelt, want dan krijg je er niets meer in.
verder moeten jullie die reis gewoon maken, want die Noorse fjordenkust is
een sensatie. en je moet nog maar zien
of je echt last van zeeziekte hebt.
ik ken collega's die elke reis een of twee dagen zeeziek zijn, en toch blijven zij varen.

veel plezier gewenst door de oude zeerob.
Geschreven op 15-02-2005 door Hendriks
Onderwerp: zee ziek
Dank je wel voor je bemoedigende woorden
We schepen ons in op 13..(!) april a s
en nemen mee ..goed humeur en warme kleren..voor de volle maag laat ik de hurtegruten kok zorgen..hoop ook buiten etenstijden geen gesloten keuken ...desnoods midden in de nacht een bordje soep..mag erwtensoep zijn..
en laten we maar hopen op al het goede
wat noorwegen ons kan bieden ..genieten gaan we !! hopenlijk maak ik je niet al te jaloers ?
groetjes Anneliese
Geschreven op 15-02-2005 door Anneliese
Onderwerp: vak.Noorwegen
Nee, je maakt mij niet jaloers, ik ken Noorwegen al een beetje. De fjorden vanuit mijn werk, en de Noordkaap, Oslo en Trondheim van vakantie.
Dit jaar trekken wij in juni 3 weken door Zuid Noorwegen incl. Bergen met de auto.

Nogmaals fijne vakantie en voor april a.s. vast van harte gefeliciteerd met jullie 40 jarige huwelijksfeest.

Oude Zeerob.
Geschreven op 15-02-2005 door Hendriks
Onderwerp: re vak.Noorwegen
Laat mij je dan ook een hele goede en vooral mooie vakantie wensen, met goed weer en doe voor Bergen vooral een regenjas in de koffer..heb hem dáár altijd nog nodig gehad ...!
Nog maals dank en goede reis !
Anneliese
Geschreven op 15-02-2005 door Anneliese
Onderwerp: hurtigruten
Hallo Anneliese,
Wij gaan 16 mei ook met de Nordlys de "noorse cruise" maken Bergen-Kirkenaes-Bergen. Wij gaan met de trein van Nesbyen in het Hallingdal naar Bergen. We hebben alvast voor de heenreis een treinkaartje kunnen reserveren tegen gereduceerd tarief. Bij de boeking van deze reis bij de Norske Turist Service kregen we een boekje "De mooiste zeereis ter wereld". Wij gaan dat goed bestuderen en dan maar genieten van al het moois dat we tezien krijgen. Als wij met de ferry naar Noorwegen gaan neem ik vaak bij slecht weer gewoon een reistabletje, en heb dan geen last van zeeziekte, ook 1 pilletje voor het slapen gaan en je weet niet eens dat je op een boot slaapt.
Fijne vakantie in Noorwegen en een gezellige huwelijksdag.
Geschreven op 20-02-2005 door mary
Onderwerp: re hurtigruten
Ook voor jullie een fijne reis,en behouden vaart!
Hebben jullie een speciale voorkeur gehad bij de keuze van de boot ?
of was het net als bij ons wikken en wegen met het weinige aan info over de inrichting van de boten vloot ..
We wilden dus niet de allernieuwste en deze de Nordlys lijkt me gemoedelijker
qua inrichting ..maar ik heb er op internet nauwelijks iets over kunnen vinden ..dus even afwachten hoe comfortabel het zal zijn ..
jullie ook fijne voorpret nog .
groetjes Anneliese
Geschreven op 21-02-2005 door Anneliese
Onderwerp: re Hurtigruten
Hoi Anneliese,
Ook wij gaan met de Hurtigruten, maar dan al volgende week donderdag op 3 maart. (25 jaar getrouwd)Ik heb ook geen zeebenen, ben gelukkig niet misselijk, maar zo dol als een kuiken, alsof ik veel te diep in het glaasje gekeken hebt. Normaal gaan wij altijd Kiel-Oslo of Kiel-Göteborg. Dan gebruik ik altijd de Homeopatische reistabletten van VSM Travelin. Daar moet je wel een dag van tevoren al mee beginnen. Ik neem dan 3 x daags 1 tablet (op de bijsluiter staat 3x2) en de reisdag hetzelfde. Maar nu had ik het probleem dat de reis 12 dagen duurt. Bij mijn apotheek hebben ze navraag gedaan bij VSM en je mag deze tabletten de hele reis nemen. Als het erg ontstuimig is mag je tot 12 tabetten per dag gaan. Van de Primatour reistabletten wordt ik heel erg slaperig, aangezien ik veel wil zien is dit geen optie, deze werken wel direct, dus als je, je misselijk voelt innemen en binnen 15 min. moeten ze werken.
Groetjes en goeie reis in april,
Carin
Geschreven op 22-02-2005 door Carin
Onderwerp: voor Carin
Van Harte Gefeliciteerd !
En ....Goede reis !
Laat je nog horen hoe leuk en mooi het was..?
Groetjes en bedank voor je advies.
Anneliese
Geschreven op 22-02-2005 door Anneliese
Je moet je niet te bang maken voor zeeziekte. Wij waren met kerst en oud en nieuw op de Trollfjord. De boot vaart het grootste deel van de reis in beschut water, tussen de eilanden. Er zijn een paar stukken open zee en daar kan het bij slecht weer even minder worden. Wij hadden bij de Lofoten een dikke storm maar mijn vrouw, die gevoelig is voor zeeziekte had toch geen last. Niet teveel aan denken, gewoon genieten.
Geschreven op 28-02-2005 door harry
Onderwerp:
Lees meer over de Hurtigruten:
http://www.noorwegen.org/index.php/reizen/bezienswaardigheden/hurtigruten
Geschreven op 07-05-2005 door Willem
Kan je van bergen naar Kirkenes en daar het vliegtuig nemen ?
Geschreven op 07-05-2005 door patrick
Onderwerp:
Bedoel je terug naar Bergen met het vliegtuig?

Van Kirkenes via Oslo naar Bergen met SAS. Prijs vanaf ca. kr. 3000
Geschreven op 07-05-2005 door willem
Wij hebben enorm genoten, en kunnen deze reis werkelijk aanbevelen ..hij is
Prachtig..!! ondanks de zeeziekte ...
eerlijkheid gebied te zeggen dat die zee ziekte er wel bij hoort om hem onvergetelijk te maken..maar met de Primatour tabletten en een goede tip van de bemanning drink daarbij echte cola dan blijft het overgeven je bespaart, het werkte echt !
wij kijken er met veel plezier op terug en zouden zo weer terug willen .
Geschreven op 11-05-2005 door Anneliese
Wij hebben enorm genoten, en kunnen deze reis werkelijk aanbevelen ..hij is
Prachtig..!! ondanks de zeeziekte ...
eerlijkheid gebied te zeggen dat die zee ziekte er wel bij hoort om hem onvergetelijk te maken..maar met de Primatour tabletten en een goede tip van de bemanning drink daarbij echte cola dan blijft het overgeven je bespaart, het werkte echt !
wij kijken er met veel plezier op terug en zouden zo weer terug willen .
Geschreven op 11-05-2005 door Anneliese
Het is een fantastische reis. Wij voeren op een oud schip, de Harald Jarl, veel charmanter dan die moderne glimmende cruise-schepen. In ieder haventje ging het voorste dekluik open en werd er iets aan of van boord gehesen. De service en het eten waren uitstekend. Een belevenis was de tocht door deTrollfjord! Daar de route nauwelijks over open zee gaat, is er geen gevaar voor zeeziekte. Doe vooral mee aan de excursies!
Geschreven op 08-08-2005 door Peter
ik ga samen met me oma ook de reis maken het er erg veel zin in en kunnen julie mischien wat info geven over de finmarken alvast bedankt en jij ook allemaal suc6
Geschreven op 07-04-2007 door Ryan
Onderwerp: Het gat in de berg
Ik heb eens een vraagje, we gaan volgend jaar naar noorwegen en vertrekken in Bergen en eindigen ook daar terug, maar nu heb ik foto's gevonde van " het grote gat in de torghatten, maar ik vind het niet terug op kaart, bij welk stadje ligt het dichtbij dat wel op de kaart ligt??
ik ben ten einde raad, ik vind het nergens!!

Hopelijk krijg ik een antwoord
Geschreven op 17-10-2007 door famke
Onderwerp: Torghatten.
Torghatten is een berg op het eiland Torget ten zuidwesten van Brønnøysund. Hopelijk kan je het nu op de kaart vinden. (in het noorden van Noorwegen dus)
Geschreven op 17-10-2007 door
Wij gaan in sept 2008 de reis maken met de nordlys en heb op internet toch gevonden hoe de inrichting is
http://arctic360.360vt.eu/nordlys/
Alleen mijn vrouw is wat angstig voor zeeziekte, maar na wat ik begrepen heb gaat het schip maar enkele dagen echt over open water, wie kan mij hier meer over vertellen.
Geschreven op 22-01-2008 door Cees
Ik ga waarschijnlijk in okt 2008 de reis maken. Ik overweeg te kiezen voor Lofoten of nordstjernen. Zijn er mensen die op deze schepen gevaren hebben en mij kunnen vertellen of er voldoende mogelijkheden zijn om vanuit de binnenruimten van het schip (zoals salon ed) de omgeving goed te kunnen zien?
Geschreven op 06-02-2008 door Irmgard
Onderwerp: emre
hello
Geschreven op 15-02-2008 door emre
Onderwerp: Midnatsol
Wij gaan op 3 oktober aan boord van de Midnatsol om de mooiste zeereis ter wereld te gaan maken. Heb alle berichtjes hiervoor gelezen en we zijn nu nog benieuwder hoe het zal zijn. Als we geweest zijn zullen we onze belevenissen hier even opzetten voor de volgende gelukkigen die deze in het verschiet hebben. Zijn er nog andere dingen waar we eventueel rekening mee moeten houden? Bijvoorbaad dank voor de info.
Geschreven op 22-03-2008 door Gert
Irmgard vroeg op 6 feb. j.l. of er vanuit de salons van de oudjes Lofoten en Nordstjernen goed naar de omgeving gekeken kon worden. Wij hebben intussen 3 x met de Nordstjernen gevaren (al in 1982 !) en vorige maand 2008 nog eens, als ook drie maal op de andere oldtimer Lofoten. Hoewel de nieuwe schepen allemaal panorama-salons hebben en een overdaad aan luxe,ze hebben niets meer gemeen met de oude postschepen. En dát hebben de Nordstjernen (52 jaar oud) en de Lofoten (44 jaar oud) dus nu juist wel. Zó ging het er driekwart eeuw aan toe. Dichtbij het laden en lossen, op de brugvleugel naast de kapitein of stuurman en een bijna knusse huiskamer-sfeer in de salon en eetsalon. Ja, je hebt een fraai uitzicht vanuit de salons, vooral op de Lofoten, die heeft een extra salon met beter zicht naar voren dan de Nordstjernen. Als u deze beide bootjes te klein vindt, is er nog de Vesteralen, een half vracht, half pass.(26 jaar) Die heeft net stabilisatievinnen gekregen (vorige maand) en is minder druk dan die de overige 9 grote "cruise-gevallen".
Iemand schreef dat de schepen meestal binnendoor gaan en het wel meevalt met de zeegang. Blijkbaar heeft hij overal goed weer gehad. Wij hadden van de 11 dagen er 8 met storm en hoe! En dan merk je heel goed dat er veel buitenom wordt gevaren! Het laatste traject van Alesund naar Bergen werd zelfs geschrapt ivm, windkracht 9-10. We hebben de rest van de reis ontzettend geslingerd op de oude Nordstjernen, maar de oude zeerob van een paar mails terug heeft volledig gelijk: zo veel mogelijk eten, dan kan de zaak in de maag niet slingeren! het is waar! gewoon blijven eten en niet stil gaan zitten, gewoon doorgaan met lezen en schrijven en kijken. Onze keuze van boten: 1. Nordstjernen 2. Lofoten en 3 Vesteralen. De rest kan later nog wel eens, maar die 2 oudjes blijven niet eeuwig en zelfs de 2 zusters vd Vesteralen zijn al verkocht.
We waren met 29 pass. op de Nordstjernen (ongekende luxe!!)terwijl we de gigant Finnmarken bezochten met ca. 400 gasten! We waren snel weer terug op de old lady! Een vorige reis met de Lofoten (off season) was ook slechts met 40 man. Net een vrachtboot, grandioos.De nieuwe boten met 400-500 man hebben een cruise-achtige sfeer....voor wie ervan houdt!
Geschreven op 31-03-2008 door koos en dennis
Wij gaan binnenkort ook heen en terug varen.Ik ben een beetje bang van de reis.Kan iemand me raad geven
Geschreven op 17-06-2008 door karen

Naam:

Onderwerp:

Bericht:

- advertentie -
Uw advertentie hier?