Noorwegen Portaal

NoorwegenNoorwegen home
NoorwegenForum
NoorwegenNoorwegen foto's
NoorwegenOnroerend goed

actualiteitActualiteit
bergenBergen
diverseDiverse
emigrerenEmigreren
forumForum
gelinktGelinkt
grappigGrappig
keikoKeiko
mediaMedia
osloOslo
reiservaringenReiservaringen
reizenReizen
spitsbergenSpitsbergen
strekenStreken
studerenStuderen
taalTaal
verenigingenVerenigingen
webcamsWebcams
weblinksWeblinks
winkelsWinkels

NoorwegenLink aanmelden
NoorwegenContact
NoorwegenOnder beoordeling

Vaak gezocht:
Noorwegenbos
Noorwegenfietsen in
Noorwegengeschiedenis
Noorwegenovername
Noorwegenspelletjes
NoorwegenNordicminds
NoorwegenWintersport
NoorwegenB-L-O-G-G-E

Terug naar het forum | Naar beneden | Reageren
Onderwerp: Noors leren van elkaar
document.write(unescape('%6e%6f%72%73%6b%2e%6'));, voor de liefhebber>
Hoi,
Mijn naam is dus Micha, ik woon in Nederland, en heb een Noorse vriendin die woonachtig is in Noorwegen. Sinds ik mijn vriendin heb ontmoet ben ik het afgelopen jaar al zes keer in Noorwegen geweest, en zij is drie keer naar Nederland toegekomen. Volgende week ga ik er alweer naartoe.

Noorwegen is voor mij echt een tweede land geworden, en ik ben ook van plan om er te gaan wonen en werken zodra ik hier klaar ben met mijn studie. Ik heb mezelf Noors geleerd de afgelopen maanden en kan het inmiddels 'redelijk'. Ik ben beter in het begrijpen van Noors, dan mezelf in het Noors uit te drukken, maar het wordt wel steeds beter. Het viel me ook op dat er redelijk veel mensen zijn die bezig zijn met Noors te leren.

De beste manier om Noors te leren, of wat voor taal dan ook, is door middel van contact met mensen die de taal al beheersen. Daar leer je echt veel meer van dan van welk boek dan ook. Gewoon gaandeweg leer je uitdrukkingen en woorden door hedendaagse conversaties.

Om die reden heb ik een gloednieuw forum opgericht, met als doelstelling mensen met elkaar in contact te brengen, zowel Nederlanders als Noren, en door middel van hedendaagse conversaties op een forum veel van elkaar te leren. Een echt 'NederNoors' forum dus, dat zelfs tweetalig is opgezet. Je kunt er over alles praten wat je wilt, zelf kiezen in welke taal je schrijft (dus niet iedereen zal je altijd even goed begrijpen), maar ook als je dat wilt gericht over taal en cultuur praten.

Doel is dus om een mengelmoes van Nederlands en Noors te creeren, met als gevolg dat men als automatisch zeer veel leert over de taal, in beide richtingen.

Verreweg de meeste kennis die ik heb opgedaan over de Noorse taal in het afgelopen jaar, heb ik geleerd door een combinatie van omgang met Noorse mensen en mezelf Noors te leren lezen. Al stuntelend kom je een heel eind!

Een taal moet je proberen te leren zoals een kind dat ook doet.
Kinderen leren een taal niet door het stampen van grammaticaregels, maar door omgang met en imiteren van anderen. Grammaticaregels komen later vanzelf wel. Je gaat vanzelf verbanden zien, en daarbij is het altijd natuurlijk raadzaam woordenboeken en eventuele cursusboeken aan te schaffen om de wortels en logica van de taal beter te begrijpen.

Ik probeer zoveel mogelijk Noren en Nederlanders bij elkaar te brengen. Let wel, het forum is letterlijk gloednieuw, dus als je er n naartoe gaat ben je n van de aller-allereersten.

Dus, heb jij interesse in de Noorse taal, en wil je die leren op een leuke manier door het leggen van contacten met andere mensen? Misschien vindt je wel een goeie penvriend(in) of chatcontact. Je vrienden worden zo je persoonlijke (en gratis) taaldocenten. Lijkt het je wat? Probeer dit dan eens. En kom regelmatig terug, want het moet op gang komen. Maar je kunt natuurlijk ook al direct met eventuele vragen of opmerkingen terecht, het forum wordt tenslotte gerund door een Nederlander en een Noor.

Je vindt het forum op: http://www.funplace2start.eu

Lijkt het je niks? Kom dan niet. Even goeie vrienden.

Geef je het een kans? Tot ziens dan! :)
Geschreven op 06-12-2006 door Micha

Naam:

Onderwerp:

Bericht:

- advertentie -
Uw advertentie hier?